Erasmus+ este programul UE în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2021-2027. Educația, formarea, tineretul și sportul sunt domenii-cheie care sprijină cetățenii în dezvoltarea lor personală și profesională. Educația și formarea de înaltă calitate, favorabile incluziunii, precum și învățarea informală și non-formală conferă, în ultimă instanță, tinerilor și participanților de toate vârstele calificările și competențele necesare pentru participarea lor semnificativă la societatea democratică, pentru înțelegerea interculturală și pentru tranziția de succes către piața muncii.
Obiectivul general al programului este de a sprijini, prin învățarea pe tot parcursul vieții, dezvoltarea educațională, personală și profesională a persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniul educației, formării tineretului și sportului, atât în Europa, cât și în afara ei, contribuind astfel la o creștere economică durabilă, la crearea de locuri de muncă de calitate, la coeziunea socială, la stimularea inovării și la consolidarea identității europene și a cetățeniei active.
Programul are următoarele obiective specifice:
- să promoveze mobilitatea persoanelor și a grupurilor în scopul învățării, precum și cooperarea, calitatea, incluziunea și echitatea, excelența, creativitatea și inovarea la nivelul organizațiilor și al politicilor din domeniul educației și formării;
- să promoveze mobilitatea în scopul învățării non-formale și informale, participarea activă a tinerilor, precum și cooperarea, calitatea, incluziunea, creativitatea și inovarea la nivelul organizațiilor și al politicilor din domeniul tineretului;
- să promoveze mobilitatea personalului din domeniul sportului în scopul învățării, precum și cooperarea, calitatea, incluziunea, creativitatea și inovarea la nivelul organizațiilor sportive și al politicilor din domeniul sportului.
- Incluziune și diversitate. Programul urmărește să promoveze, în toate acțiunile sale, egalitatea de șanse și de acces, incluziunea, diversitatea și echitatea. Organizațiile și participanții cu mai puține oportunități se află în centrul acestor obiective și în vederea atingerii acestora, programul le pune la dispoziție mecanisme și resurse. Atunci când își concep proiectele și activitățile, organizațiile ar trebui să adopte o abordare favorabilă incluziunii, făcându-le accesibile unei game variate de participanți.
- Transformare digitală. Pentru a sprijini transformarea digitală într-un mod centrat pe factorul uman și pentru a răspunde într-un mod mai eficace provocărilor societale, cum ar fi cele legate de Inteligența Artificială sau de dezinformare, Europa are nevoie de sisteme de educație și de formare care să fie adecvate pentru era digitală.
- Mediul și combaterea schimbărilor climatice. Mediul și acțiunile climatice sunt și vor rămâne priorități esențiale ale UE. Programul Erasmus+ este un instrument-cheie pentru consolidarea cunoștințelor, competențelor și atitudinilor privind schimbările climatice și pentru sprijinirea dezvoltării durabile în Uniunea Europeană și în afara acesteia. Programul va spori numărul oportunităților de mobilitate în domenii verzi orientate spre viitor, care promovează dezvoltarea competențelor, îmbunătățesc perspectivele de carieră și implică participanții în domenii strategice pentru creșterea economică durabilă, acordând o atenție deosebită dezvoltării rurale (agricultura durabilă, gestionarea resurselor naturale, protecția solului, agricultura ecologică). Mai mult decât atât, programul Erasmus+, al cărui element central este mobilitatea, trebuie să depună eforturi în vederea atingerii neutralității emisiilor de dioxid de carbon, prin promovarea modurilor de transport durabile și a unui comportament mai responsabil față de mediu.
- Participarea la viața democratică, valorile comune și angajamentul civic. Programul Erasmus+ abordează participarea limitată a cetățenilor la procesele democratice ale Uniunii Europene și lipsa lor de cunoștințe despre aceasta și încearcă să îi ajute să depășească dificultățile legate de implicarea și de participarea activă la viața comunităților lor și la viața politică și socială a Uniunii Europene. O mai bună înțelegere de către cetățeni a Uniunii Europene, de la o vârstă fragedă, este esențială pentru viitorul Uniunii. Pe lângă educația formală, învățarea non-formală poate îmbunătăți înțelegerea de către cetățeni a Uniunii Europene și poate promova un sentiment de apartenență.
Programul Erasmus+ sprijină acțiuni în domenii precum învățământul superior, educație și formarea profesională, educație școlară, educația adulților și tineretului. În acest context, pentru a-și atinge obiectivele propuse pentru perioada 2021-2027, Erasmus+ prevede punerea în aplicare a următoarelor acțiuni-cheie:
ACȚIUNEA-CHEIE 1 (KA1) – MOBILITATEA PERSOANELOR
Această acțiune-cheie sprijină:
• Mobilitatea studenților și a personalului
• Activitățile de participare a tinerilor
• Mobilitatea personalului în domeniul sportului
• Inițiativa DiscoverEU
• Oportunități pentru învățarea limbilor străine
• Schimburi virtuale în sectorul învățământului superior și al tineretului
În ceea ce privește elevii, studenții, stagiarii, ucenicii, cursanții adulți și tinerii, activitățile de mobilitate sprijinite în cadrul acestei acțiuni-cheie ar trebui să producă unul sau mai multe dintre rezultatele de mai jos:
Pentru personalul, lucrătorii de tineret și profesioniștii implicați în educație, formare profesională și tineret, se preconizează ca activitățile de mobilitate să atingă unul sau mai multe dintre următoarele rezultate:
Pentru organizațiile participante, acțiunile KA1 au drept scop atingerea a unui sau mai multe dintre următoarele rezultate:
- creșterea capacității de a opera la nivel european/internațional: îmbunătățirea competențelor de gestionare și a strategiilor de internaționalizare; consolidarea cooperării cu parteneri din alte țări; creșterea alocării de resurse financiare (altele decât fondurile UE) pentru organizarea de proiecte europene/internaționale; creșterea calității în pregătirea, punerea în aplicare și monitorizarea proiectelor europene/internaționale, precum și a acțiunilor subsecvente legate de acestea;
- o modalitate inovatoare și îmbunătățită de interacționare cu grupurile-țintă, asigurând, de exemplu: programe mai atractive pentru studenți, stagiari, ucenici și tineri, în conformitate cu nevoile și așteptările lor; îmbunătățirea calificărilor cadrelor didactice și ale personalului de formare; îmbunătățirea proceselor de recunoaștere și de validare a competențelor dobândite în cursul perioadelor de studiu în străinătate; activități mai eficiente în beneficiul comunităților locale, îmbunătățirea metodelor și practicilor în ceea ce privește activitățile pentru tineret, cu scopul de a implica activ tinerii și/sau de a aborda grupurile dezavantajate etc.;
- un mediu mai modern, mai dinamic, mai angajat și mai profesional în cadrul organizației: pregătirea pentru integrarea bunelor practici și a metodelor noi în activitățile de zi cu zi; deschiderea spre sinergii cu organizațiile active în diferite domenii sociale, educaționale și profesionale; planificarea strategică a dezvoltării profesionale a personalului lor, în acord cu necesitățile individuale și cu obiectivele organizaționale; menținerea comunicării, transferul de cunoștințe și informarea cu privire la îmbunătățiri, dacă este cazul, capacitatea de a atrage studenți și personal didactic universitar de elită din întreaga lume.
ACȚIUNEA-CHEIE 2 (KA2) – COOPERAREA ÎNTRE ORGANIZAȚII ȘI INSTITUȚII
Această acțiune-cheie sprijină: Parteneriatele pentru cooperare, inclusiv:
Parteneriatele de cooperare: obiectivul principal al parteneriatelor de cooperare este de a permite organizațiilor să îmbunătățească relevanța și calitatea activităților lor, să își dezvolte și să își consolideze rețelele de parteneri, să își sporească capacitatea de a opera în comun la nivel transnațional, prin stimularea internaționalizării activităților lor și prin schimburi sau elaborarea de noi practici și metode, precum și prin schimbul de idei și prin confruntarea ideilor;
Parteneriatele la scară mică: această acțiune vizează extinderea accesului la program pentru actorii la scară mică și pentru persoanele care au un acces dificil la învățământul școlar, la educația adulților, la educația și formarea profesională, la activitățile de tineret și la sport. Prin acordarea unor granturi mai reduse organizațiilor, pe o durată mai scurtă de timp și cu cerințe administrative mai simple în comparație cu parteneriatele de cooperare, această acțiune urmărește să se adreseze organizațiilor de bază, organizațiilor nou-intrate în cadrul programului și organizațiilor cu mai puțină experiență, reducând barierele la intrare în program pentru organizațiile cu capacitate organizațională mai redusă.
ACȚIUNEA-CHEIE 3 (KA3) – SPRIJIN PENTRU ELABORAREA DE POLITICI ȘI PENTRU COOPERARE
Această acțiune-cheie sprijină:
Acțiunea „Tineretul european împreună”, care vizează atât organizațiile de tineret de la nivel local, cât și organizații mai mari și care susține parteneriate transfrontaliere. Activitățile desfășurate în cadrul acestei acțiuni ar trebui să contribuie la extinderea acțiunilor de informare la tineri pentru a asigura o diversitate de voci și pentru a ajunge la grupuri diverse de tineri din cadrul și din afara organizațiilor de tineret, inclusiv la tinerii cu mai puține oportunități.
Aceste activități ar trebui să implice o varietate de canale tradiționale și digitale și să faciliteze dezvoltarea de parteneriate și de rețele, favorizând participarea și accesul ONG-urilor și mișcărilor de tineret de la nivel local.